Indomie grönsaksnudlar

En av de vanligaste vegetariska snabbnudlarna som man kan hitta i Sverige är de här grönsaksnudlarna från Indomie:

Om man öppnar påsen hittar man det här:

Förutom nudlarna (som förutom mjöl innehåller diverse tillsatser) får man en kryddpåse (innehållande bl.a. lökpulver, selleripulver, vitlökspulver och smakförstärkare), en påse med palmolja och friterad lök, samt en påse med chilipulver.

Tillagat ser det ut så här:

Det finns en ganska trevlig löksmak, men det är knappast något man vill äta upp rakt av, så jag tillsatte lite choy sum och sriracha:

De här nudlarna är en aning bättre än det billigaste man kan hitta i en vanlig konsum-butik, och är okej om man orkar tillsätta lite grönsaker. Det är inget jag kommer att köpa igen, om jag inte är i en nödsituation. Om jag köper snabbnudlar så vill jag åtminstone att det ska medfölja en påse med bitar av frystorkade grönsaker, och tofu eller sojaprotein, som det finns i en del andra snabbnudlar.
Konsistensen på nudlarna var visserligen bättre än de sämsta snabbnudlar jag ätit, som har smakat papper, men knappast något att hurra för.

Det finns för övrigt ett par till vegetariska snabbnudlar från Indomie: Mie Goreng Vegan och Rasa Sup Sayuran Vegan, men de finns inte att köpa i Sverige. En tjej som bor i Indonesien bloggade om de nudlarna, och skrev att de smakade gott. Hon skrev dessutom att nudlarna jag recenserade här smakade avskyvärt.


6 responses to “Indomie grönsaksnudlar

  • Edanator

    När jag bodde i Taiwan, snabbnudlarnas förlovade land, upptäckte jag hur mycket roliga nudlar som finns. Trots att jag är vegan och inte kunde äta mer än en tiondel av utbudet hade jag massa olika varianter och smaker att förgylla mina kvällar på campus med. Jag håller med om att de varianter som innehåller lite mer än bara nudlarna är betydligt bättre. Min favorit var en nudelsort som innehöll en rejäl påse med seitan i kryddig sås. Jättegod!

    • Kalle

      En av fördelarna med Taiwanesiska snabbnudlar är att de vegetariska varianterna alltid brukar vara tydligt märkta (t.ex. med 純素), så att man slipper läsa igenom finstilta innehållsförteckningar! Har du sett de vegetariska nudlarna från Long Kow? Jag har sett 5 olika vegan-nudlar från dem i åtminstone ett par butiker.

      • edanator

        Jag bor numera i en stad där ICA, COOP och Willy’s står för råvarorna, så tyvärr blir det inte mycket exotisk mat nuförtiden.😦

  • Marie

    @Kalle
    Var får man tag i Long Kow nudlarna?

    • Kalle

      Jag har sett de nudlarna i butikerna ”Hua Xia” och ”Oriental Supermarket” i Stockholm. Alla deras nudlar är inte vegetariska, men de sorter som är det är som sagt tydligt märkta. Priset är 39 kronor för ett 3-pack med nudlar på båda ställena.

Kommentera

