Sriracha-sås

Om jag bara fick ha två såser i kylskåpet skulle det vara sriracha och sojasås – det är mina två standardsåser som kommer till användning dagligen.

Sriracha är en stark chilisås som jag bland annat har som dipp till vårrullar, tzay, samosas och falafel, för att ge lite hetta till nudelsopppor eller hoummos, till stekt ris och stekt tofu, på pizza och i marinader, i soppor och grytor.

Sriracha är ett thailändskt namn på en chilisås, men när jag talar om Sriracha så menar jag den sås som tillverkas av företaget Huy Fong (även kallad Tupp-chili, efter tuppen på flaskan). Det har annars dykt upp många snarlika flaskor de senaste åren som eventuellt försöker åka snålskjuts på Tupp-chilins rykte. Den här varianten skapades av en farbror från Vietnam som emigrerade till USA – i Vietnam brukar man använda Srirachasås till pho-nudelsoppa, men jag tror att den här såsen och vietnamesisk sriracha skiljer sig en del från thailändska sriracha-såser. Huy Fongs sås tillverkas av jalapeno-chili, och den brukar ha en stark klarröd färg – ibland kan den ha en mer roströd färg, beroende på när på säsongen chilin skördats.

Jag har haft den här såsen i kylskåpet kontinuerligt sen min studenttid i slutet av 90-talet – den har nämligen en konsistent smak som passar till det mesta, och går att köpa i nästan alla asiatiska matbutiker i både Skåne, Stockholm och Paris.
Den skulle inte få full pott från Mats-Eric Nilsson (hemlige kocken), eftersom den innehåller konserveringsmedel, men det förlåter jag den med tanke på dess goda sidor. Dessutom skulle det vara svårt för mig att byta sås efter alla år med den här.


4 responses to “Sriracha-sås

  • Micke

    ah, klassikern sriracha, mums! hittade för övrigt nyss till din blogg, grymt bra!!! – har spenderat några timmar på att läsa igenom den och har nu en fet shoppinglista till hong kong trading imorrn🙂
    spännande att läsa det du skriver om karibisk veggie-mat oxå, hoppas på mer av det! ackee till exempel känns som att det skulle kunna bli en revolutionerande grej, så gott är det (men är för nojig över förgiftningsrisken för att njuta riktigt, hehe)

  • adisbladis

    Men var köper man den?

    • Kalle

      Hej, senast jag köpte Sriracha var det nog på Thai-China Supermarket (fleminggatan) och på HK Trading (olofsgatan), men den brukar finnas på Chilihyllan i de flesta asiatiska matbutiker!

Kommentera

