Baozi-bullar

Baozi är en sorts fylld bulle, som har bakats genom ångkokning i stället för i ugn.

Degen är ganska lik en vanlig deg, men man brukar använda både jäst och bakpulver för att jäsa upp den!

Receptet här är för 16 baozi. Man kan räkna med 2-3 bullar per skalle till ett mellanmål eller en frukost, men de passar bra att frysa in också!

Ingredienser:

  • 250 ml vatten
  • ¼ pkt jäst
  • 1 tsk salt
  • 2 msk socker
  • 2 msk sesamolja
  • 400 g vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver

Fyllningen kan vara både matig eller söt, men jag föredrar en matig fyllning. Det viktiga när man gör fyllning är att få rätt mängd – det är förargligt om fyllningen tar slut innan man är färdig, eller att få en massa fyllning över. Till baozi går det åt en rågad matsked fyllning per bulle. En rågad matsked är 30 gram (grov uppskattning som jag tror gäller bra för de flesta fyllningar), så för 16 baozi gör jag 500 gram fyllning.

Ingredienser:

  • 1 burk seitan
  • 1 morot
  • 1 liten purjolök
  • 2 shitake-svampar (torkade svampar som blötlagts)
  • 1 msk sojasås
  • 1 msk shaoxing-vin
  • 1 msk sesamolja
  • 2 tsk doubanjiang
  • 1 dl sojaprotein (jag fyllde på med sojaprotein för att få rätt mängd fyllning)


Tillvägagångssätt:

  1. Lös upp jästen i ljummet vatten. Blanda i mjöl, sesamolja, socker och salt. Knåda, och ställ på jäsning i en timme. Olja in degen med ett tunnt lager olja innan den ställs på jäsning.
  2. Hacka ingredienserna i fyllningen. Stek ett tag, och låt svalna. Fyllningen ska vara kall när det är dags för fyllning, så den kan gärna stå i kylskåpet.
  3. Förbered bakplåtspapper. Klipp ett ark bakplåtspapper till kvadrater med en sida på ca en dm.
  4. Baka ut degen. Blanda i bakpulvret nu. Det går att blanda i det tillsammans med de andra ingredienserna också, men då tappar det en del av sin jäskraft. Poängen med bakpulvret är att brödet ska bli lite extra fluffigt när det ångkokas.
  5. Dela degen i 16 lika stora degbollar.
  6. Kavla ut varje degklump till en rundel lite större en en dm – lagom stor för att placera i handflatan. Den ska vara tjockare på mitten och tunnare på sidorna, det ger en jämn degtjockleg på den färdiga bullen, och gör att man undviker en jättetunn botten som det riskerar att gå hål på. Ett tips är att skaffa en kinesisk kavel-pinne – en sån är tunnare än en vanlig kavel och under tre dm lång, och går att hantera med bara en hand – det är lite smidigare än en vanlig kavel, eftersom man gärna vill kunna snurra degen med den andra handen. Jag köpte en sån för några tior på Kina Li i Stockholm.
  7. Placera degrundeln i handflatan, och placera en matsked fyllning i mitten. Nyp ihop degen, och samla in lite deg från sidan i taget, medan du roterar bullen. Här är en video som visar hur det går till: Video på youtube.
  8. Det kan vara lite svårt att få kläm på tekniken – jag har bakat baozi åtminstone mer än fem gånger, men jag har inte lyckats få till det typiska veckade baozi-mönstret på mina färdiga bullar än. Det beror antagligen också på att min deg har varit en aning för lös, om man tittar på den här videon så ser man att degen är rätt så fast. Men kan även vända bullen upp och ned när man har vikt ihop den, så att man får en slät ovansida – det gör man i asien också i bland.

  9. Placera bullen på en bit bakplåtspapper, och ställ den i ångkok-ställning. Låt bullarna jäsa i ångställningen i en halvtimme.
  10. Ångkoka i en kvart. När en kvart har gått, stäng av värmen, men lyft inte på locket, utan låt stå i ett par minuter till.

Servera varma. Om man vill kan man doppa i lite svart risvinäger.

Det som blir över kan man lägga i kylskåpet eller frysa. När det är dags att äta får man ånga upp dem igen , eller mikra, Det är väldigt smidigt att kunna ta med några frysta baozi att mikra upp på kontoret och skölja ned med te.


6 responses to “Baozi-bullar

  • Josefine

    Halloj!
    Kul att äntligen få se någon publicera ett recept på baozi på en veganblogg – när pappa gjorde sådana när jag var liten var det nästan fest:-). MEN – några kommentarer till receptet – jag vet att de flesta receptböcker anger att man ska göra som du har gjort – men så har pappa aldrig gjort… Dessutom ser bullarna plattare ut än den autentiska versionen.

    Testa att först blanda jäst, vatten och lite mjöl till en fördeg. Låt jäsa en timme. Blanda sedan ner mer vetemjöl, socker, eventuellt salt och byt ut sesamoljan mot rapsolja. Knåda LÄNGE till en FAST och smidig deg. Skit i bakpulvret, det behövs inte och bullarna blir bättre utan (jag har testat att göra både med och utan). Jäs igen. När du bakar ut bullarna – låt dem ligga i 10 min innan du kavlar dem. Ganska tjocka måste de vara, åtminstone ½ cm. Snurrningen har jag aldrig haft några större problem med faktiskt, det är enklare om man först samlar ihop degkanterna och sedan bara vrider till degen.

    Auteniska veganska fyllningar består ofta av dongku-svamp (torkad svamp, shitake på ”svenskpanska”), hackad kål eller andra gröna blad, sesamolja och eventuellt ingefära (färsk hackad) som fräses ihop så att det inte blir så vätskigt; eller röd bönpasta (kokta aduki-bönor ihopmosade med socker). Bullarna äts som snacks eller till frukost. Den ofyllda versionen, mantou, äts i norra Kina som tillbehör till mat.
    Lycka till!

    • Kalle

      Tack för alla tips!

      Jag ska absolut testa att baka utan bakpulver också för att jämföra – bakpulver kan ju försämra smaken en del, även om jag inte känt något. Det stämmer att mina bullar är väldigt platta. Jag tror att det beror på att min deg har varit för lös, så att bullarna har sjunkit ihop och vikmönstren försvunnit. Som du säger, och som man ser i videosarna som jag länkade till ska degen var fast, mycket fastare än en vanlig bröddeg.
      Varianten med shiitake och kål är den variant som jag hittat oftast i chinatowns i väst, men i Taiwan fick jag en variant med seitan, grönsaker och chili, som jag försökt återskapa här.

  • Marie

    Oj, vad roligt att hitta din blogg! Jag letade runt efter svenska recept på tofu för att kunna hitta var man köper nigari (den här gången kommer att det bli citron) och hittade hit.
    Jag brukar göra en variant av baozi som kallas för huazi med olja, salt och gräslök som fyllning. Pensla på olja, strö på salt och sen finhackad gräslök och ”snurra ihop” degen, lite som en bulle typ.

Kommentera

