Tofu-toast

Jag skapade den här kombinationen för flera år sen, och det har varit en av mina standard-toast sen dess – den passar utmärkt till starkt svart te!

Det som behövs är tofu och grön Tabasco. Det passar bäst med ganska hård tofu till toast – den från Kung Markatta är okej, men den bästa tofun för toast tycker jag är den hårdpressade tofun från Yi-pin, den variant som de kallar vit gan. Nu använde jag dock den vanliga tofun från Yi-pin, som jag snabb-grillade med en gasbrännare.

Bred en rostad brödskiva med margarin, lägg på tofu och salta med örtsalt. Skvätt på ganska mycket grön Tabasco, åtminstone 20 droppar. (Alternativt kan man lägga på inlagda jalapeño-skivor.)


Kommentera

