Terik Tempeh

Terik tempeh är en vanlig indonesisk rätt, som består av tempeh i en kokosmjölkstuvning.

Det är en rätt som är svår att få att se vacker ut – en kommentar som jag har fått om den är att det ser ut som kalops. Men den har en riktigt god och intensiv smak – jag har lagat till den tre gånger de senaste veckorna.

Receptet kommer ur min huvudkälla för tempeh-recept, The book of Tempeh av Aoyagi/Shurtleff.

Ingredienser: (2-4 portioner)

  • 250 g tempeh
  • 4 dl kokosmjölk
  • 2 kemirinötter
  • 2 tsk korianderfrön
  • 4 schalottenlöker (eller 1 gul lök)
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 msk palmsocker (eller muscovado-socker)
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk tamarindkoncentrat

Tillvägagångssätt:

  1. Mortla kemirinötter, korianderfrön, lök och vitlök. Börja med nötter och koriander så att de blir ordentligt finfördelade innan man går vidare med löken. Skär löken i mindre bitar så går det lättare att mortla.
  2. Skär tempehn i bitar på 1cm x 2cm x 3cm.
  3. Blanda allt i en kastrull. Koka upp, och låt sjuda i ca 30 minuter. Rör om då och då. Tempehn ska bli genomkokt, och en del vätska ska koka bort så att såsen tjocknar.

Servera med ris.

Anmärkningar:

  • Det här receptet är nästan identiskt med det i The book of Tempeh, men jag har uteslutit ett par ingredienser – salam-blad som ingår i en massa indonesiska recept, men som jag inte har sett i Sverige, och galangal. Galangal är visserligen ganska lätt att få tag på, men jag är inte helt bekväm men att använda galangal – den är en ganska hård rot, och jag vet inte hur man ska undvika att den gör maten trådig.
  • I många indonesiska recept ska man mortla kryddor tillsammans med lök och andra ingredienser. Jag brukar göra det så länge jag orkar – några minuter, men jag har en känsla av att man brukar lägga ner mer tid på noggrann mortling i Indonesien.
    En fuskvariant som jag kör ibland är att köra såna kryddblandningar i matberedaren – det funkar rätt bra det också.
  • Ett recept på den här rätten som jag såg på nätet var på den här indonesiska bloggen, där både tempeh och tofu använts, och färsk gurkmeja ingick i kryddblandningen. Det ger ju en mycket trevligare färg, så det kommer jag att prova i framtiden.

Kommentera

