Chokodjojang

Den koreanska chilipastan kodjojang är ganska tjock, så det händer att man blandar ut den för att få en mer lätthanterlig konsistens.
En blandning av bland annat kodjojang och vinäger kallas för chokodjojang. Jag brukar göra en sån blandning för att smaksätta bibimbap med.

Ingredienser:

Blanda allt! Det håller sig en månad i kylskåpet.


Anmärkningar:

  • Mirin är förstås inte autentiskt koreanskt. I Korea skulle man ha använt risbrännvinet soju, men det går knappast att köpa i Sverige. Den ris-shochu som mirin traditionellt tillverkas av påminner dock en del om soju. Det bör gå att ersätta mirin i det här receptet med någon annan sorts risvin, eller vatten, samt lite socker.
  • Det behöver inte vara vinäger i de kodjojang-blandningar som serveras till bibimbap, och chokodjojang-sås kanske snarare används till andra rätter. Jag har dock bara använt chokodjojang-såsen till bibimbap, samt som sås till nudlar och spaghetti.

2 responses to “Chokodjojang

  • Björn Gadd

    Ser fram emot att testa!

    Men jag undrar, när sesamolja ingår i recept tycker jag ofta det tar över. Vad tänker du? Ska det smaka mycket sesam eller ger det bara en nyans?

    • Kalle

      Hmm. Det blir en tydlig sesamsmak, men det gillar jag! Jag tycker inte att det tar över så mycket, utan det blir nån sorts balans mellan vitlök och sesam, men jag skulle nog pröva med att ändra sesamkvoten om den tränger bort andra smaker. En annan sak är förstås att olika sesamoljor smakar olika kraftigt beroende på hur de framställts, t.ex. så brukar kinesisk sesamolja smaka kraftigare än japansk.

Kommentera

