Bibimbap

Bibimbap är antagligen den mest kända rätten i det koreanska köket. Den består av ett antal smårätter som placeras ut på en bädd av ris, och oftast kryddas med kodjojang.

Det kan vara grönsaker som är förvällda, stekta, ångade eller råa – ofta är det någon slags namul, enkla grönsaksrätter som brukar smaksättas med sesamolja, vitlök och sesamfrön.

Riset ska helst vara rundkornigt ris av japansk typ, vilket är den sorts ris som används i Korea. Många andra rissorter, t.ex. jasminris, har en mindre tuggig konsistens, som jag inte tycker passar bra till exempelvis sushi eller bibimbap.

Lägg upp en rejäl portition ris, och lägg ut de olika smårätterna på riset. Jag tycker att det är lagom med sju sorters tillbehör till bibimbap. Då kan man dessutom lägga ut dem i en ring, men en sak i mitten. På bilden ovan har jag friterad tofu i mitten, och sedan, i medsols riktning, gurk-namul, aubergine-namul, spenat-namul (ungefär enligt det här receptet), morots-namul, trattkantarell-namul (trattisar stekta i sesamolja), samt mungbönsgrodd-namul.
Bibimbap är lätt att tillreda, bara man inte gör alla namul-sorter samma dag!

Oftast serverar man en kodjojang-baserad sås brevid, att hälla på så mycket man vill ha av. Jag brukar börja med lite av såsen, och hälla på mer allteftersom jag vänjer mig vid chilihettan. Det är antagligen lagom med 2-4 matskedar sås till en portion.

När man ska äta skedar man upp sås, och rör sedan runt tills den fina uppläggningen har förvandlats till en enda röra!
Normalt äter man sin bibimbap med sked, ätpinnarna används bara till att röra runt med.


3 responses to “Bibimbap

  • Cecilia

    Spännande! Jag har faktiskt aldrig ätit Bibimbap, fast jag gärna skulle vilja (och inte bara för att jag älskar namnet): Får bli ändring på det snart!

  • j

    Verkar helgott, särskilt om man som jag gillar sesamolja.

    ”Bibimbap är lätt att tillreda, bara man inte gör alla namul-sorter samma dag!”

    Vad är svårigheten med att göra alla samma dag. Mungböngroddarna verkar ju gå väldigt fort att laga till.

    • Kalle

      Det är faktiskt ännu godare än man kan tro, med tanke på att det är en så enkel rätt!

      Det är inte svårt att göra namul, men alla tar åtminstone några minuter, och om man ska göra minst sju sorter blir det åtminstone en halvtimmes koncentrerat köksarbete. Om man däremot redan har en massa namul i kylskåpet så blir den effektiva tillagningstiden någon minut.

Kommentera

