Khanom Chan

I butiker med thailändsk mat finns det ofta en del olika färska desserter att köpa med sig, bl.a. en sorts grönrandiga geleklumpar som kallas för Khanom Chan.

Jag har sneglat lite skeptiskt på dem ganska länge, innan jag slog till. De kan rekommenderas – de ser inte bara festliga ut, utan passar som efterrätt till det mesta. De smakar mest av kokos, men är inte överdrivet söta.

Ingredienserna är inget annat än tapiokastärkelse, vatten, socker, kokosmjölk och pressade pandangblad.
(Pandangblad går ofta att köpa färska i asiatiska matbutiker. De kan t.ex. användas till att smaksätta hemgjord sojamjölk.)
Chan-kakorna förvaras i rumstemperatur, och har ett bäst före-datum några dagar efter dagen de har förpackats. Jag betalade 20 spänn för en ask med ett dussin geléblock.

Om man vill laga till det själv finns det flera recept på nätet, t.ex. här.


2 responses to “Khanom Chan

  • Vincent

    Vet du om någon butik i Stockholm säljer Pandanblad? tacksam för svar.

    • Kalle

      Hej,
      jag har sett det i ibland bland de färska grönsakerna på Hong Kong Trading (på olofsgatan), men butiker specieliserade på Thaimat bör också ha det.
      Jag har sett pandan-blad både bland de färska grönsakerna och frysta. Dessutom har jag sett burkar med koncentrerat pandan-extrakt. Lycka till!

Kommentera

