Natto-maki

Natto-maki (natto-rulle) är en av de veganska sushi-varianter som är lättast att få tag på i Japan, men den har inte riktigt slagit igenom i resten av världen, förmodligen för att natto är en sak som det kan ta tid att lära sig uppskatta, precis som marmite. Just därför kanske man ska vara försiktig med att servera natto-maki på sina kalas.

Ingredienser: (för en rulle)

Tillvägagångssätt:

  1. Bred ut ett lager på ungefär ½ cm med ris på nori-arket med fuktade händer. Ha gärna en skål med vatten och lite risvinäger att doppa händerna i. Lämna två cm tomt på ena långsidan av arket.
  2. Lägg ut ett par shiso-blad, och lägg på en tunn sträng med natto. Om man inte har någon shiso hemma kan man förstås lägga ut natto direkt.
  3. Vik rullen så att fyllningen hamnar i mitten. Man kan försöka vika shiso-bladen över natton innan man viker över riset och norin, för att undvika att shison når ut till kanten (som den gör på de flesta av mina sushi-bitar ovan). Om man har en makisu (bambu-matta för sushirullning) är det bra, men det är inte nödvändigt.
  4. Skär rullen i 6-8 bitar med en fuktad kniv.


10 responses to “Natto-maki

  • edanator

    Vilken natto köper du? Vi hittade enbart ett märke i Göteborg, och det är tyvärr inte helt veganskt. De lägger tyvärr en påse fisksås med natton.

    • Kalle

      I Stockholm brukar det faktiskt finnas sådär tio olika fabrikat i de tre japan-butikerna här – sorterna varierar en del med tiden. Åtminstone någon brukar vara utan fisksås, och t.ex. bara ha en påse med senap i sig. Jag vet inte vad just den här hette – jag har inte kvar förpackningen. På den senaste tiden har »Japanska Torget« haft en hikiwari-natto (natto på krossade sojabönor), med en kombu-baserad sås i stället får fisksås.
      I värsta fall tycker jag att man kan köpa den natto man hittar och slänga eventuella påsar med fiskbaserad sås.
      Själv har jag annars skaffat en liten förpackning med natto-bakterier för att göra natto hemma. Det verkar inte så svårt – proceduren är ungefär samma som för att göra tempeh. När jag tar itu med det så bör det komma en beskrivning här på bloggen.

      • Dan

        Hej Kalle,
        Jag är jätte intresserad av att försöka göra natto själv, men jag behöver ha en startkultur. Har du lyckats? Någon hade gjort på adukubönor som hon tyckte var bra (ville inte använda sojabönor) Och då tänkte jag att då borde det gå med bönor odlade i Sverige också, t. ex. bondbönor, bruna bönor, åkerbönor, kanske gula ärtor? Bakterierna vill ha näring för att föröka sig, så det går nog att experiementera. Kan du tippsa om någon som jag kan köpa ifrån. Svara gärna till danuhrbom@gmail.com (070-372 73 97) 0563-60306. /Dan

      • Kalle

        Hej Dan,

        det går att köpa natto-bakterier på macrobioticshop.co.uk . Jag har faktiskt köpt en liten förpackning, men har inte kommit igång med att amvända dem än.

    • Kalle

      En av de veganska natto-varienterna som jag köper är den här (kombu dare hikiwari natto från tillverkaren Azuma):
      http://www.adumas.co.jp/item/detail.php?n=0008
      Ingredienser:
      原材料名/大豆(アメリカ、遺伝子組換えでない)、納豆菌 たれ:[昆布だし、しょうゆ、砂糖、異性化液糖、醸造酢、昆布エキス、食塩、りんご果汁、調味料(アミノ酸等)

  • edanator

    Tack för svaret! Vi hade ett annat märke, så vi får leta runt lite.

  • Ingrid

    Var i Gbg handlade ni Natto med fisksås? Jag handlar på http://www.yamato.nu/ och där kommer det med en liten påse med senap och en med soja. / Ingrid

  • Adam G

    Vet någon var man kan köpa natto-bakterier? Har börjat göra egen natto mha bakterierna från en förpackning jag köpte, men det känns ju som att det vore enklare om man hade rena bakterier…

    Om någon undrar så är butiken Ednator pratar om Hung Fat Trading mitt emot Nordstan (norra hamngatan tror jag?)🙂

Kommentera

