Matbanan

Matbanan, även kallad kokbanan eller plantain är stora bananer som man brukar koka eller steka, i stället för att äta råa.
De äts i bland annat sydamerika, afrika och delar av asien. De brukar vara ganska lätta att få tag på i Sverige, i både omogen grön form, som används till vissa rätter, och i mogen form.
Priset brukar ligga under 30 kronor kilot.
De finns i flera olika etniska matbutiker, men även i den del vanliga butiker med välförsedd grönsaksdisk.

Jag har fyra kokböcker med ett identisk, väldigt enkelt recept på stekt matbanan: Skala, skär i skivor och stek i olja.
I den latinamerikanska kokboken ”Viva Vegan” fanns ett tips som jag har följt: Låt bananen mogna från gult till brun/svart innan den steks.

När jag ska steka en banan delar jag den på mitten, och skär varja halva till fyra skivor på längden.
Fruktköttet har varit rosafärgat när jag öppnat bananen, men efter några minuters stekning får det en stark gul färg.
Stekt banan verkar vara tänkt att serveras som en sidorätt tillsammans med annan mat, även om det är ganska sött. Jag har ätit det med lingonsylt för att få lite syrlighet att balansera sötman med när jag har ätit den för sig själv.


2 responses to “Matbanan

  • Robin Martinsson

    Hej,
    jag håller just nu på med ett projekt om Seychellerna i skolan och ska laga en efterrätt därifrån som innehåller matbananer som en del av min presentation. Jag undrade om du kunde namnet på några matbutiker i Stockholm som säljer matbananer?
    Det vore verkligen jättesnällt, för jag och min grupp ska presentera på tisdag, och jag har inte hittat några än.😀

    Tack i förväg,
    Robin Martinsson, VRG Jarlaplan

  • Kalle

    Hej Robin,
    i centrala Stockholm finns det bl.a. på Taj Mahal (kammakargatan) och Hong Kong Trading (olofsgatan). Lycka till!

Kommentera

