Gröna bananer

I bland annat Indien och Karibien brukar man äta omogna bananer. De fungerar som en grönsak och måste kokas för att bli mjuka. Smaken är inte söt, men lite syrlig.

Färgen är mörkgrön, och de visar inga tecken på att gulna och mogna även om man väntar någon vecka. Jag skulle tro att de ljusgröna omogna bananer som man kan köpa på Ica och Konsum har kommit mycket längre i mognadsprocessen innan de plockats. Förväxla dem inte med matbananer, som också brukar kunnas köpa i grön och omogen form, men är mycket större!

Inköp: De här bananerna köpte jag på Taj Mahal i Stockholm – jag har för mig att priset var 25 kronor kilot.

Här har jag lagat till grön-banan-mos med kokosmjölk, enligt ett recept i Caribbean Vegan (Mason). Det blev gott, ungefär som potatismos, men med en frisk syrlig smak.


One response to “Gröna bananer

Kommentera

