Kodjojang

Kodjojang är en koreansk chilipasta, som kanske är mest känd för att den används till risrätten bibimbap.

Den görs på bland annat chili, sojabönor och mochiris som får jäsa. Pastan är en aning söt, och har en konsistens ungefär som miso – kodjojang brukar kallas för »chili-miso« på japanska. Den kommer nästan alltid i en behändig röd plastburk som den på bilden nedan:

Eftersom jag nästan aldrig har ketchup hemma brukar jag använda kodjojang i stället, till pasta eller att doppa pommes frites i. Men den är ganska stark, så var försiktig! En matsked kodjojang tycker jag är ganska lagom till en portion spaghetti. Nu tog jag fram burken för att smaksätta fyllningen till fyllda paprikor – det blev också bra!

Språklådan: Gochujang är det vanligaste ordet för såsen, men jag ville vara konsekvent med den transkription jag använt för koreanska chiliflingor, kodjokaro. Kodjo betyder förstås chili, så jang blir sås, precis som i yangnyeomjang som jag skrev om nyligen. Det kinesiska ordet för sås är väldigt likt, och brukar skrivas jiang, som i doubanjiang.

Inköpstips: Det finns kodjojang från en massa olika tillverkare i Stockholms asiatiska butiker – de flesta kommer i snarliknande röda burkar. Den sort jag brukar köpa är den på bilden ovan, Sunchang Gochujang från tillverkaren Chung Jung Won. Den innehåller inte glutamat och konserveringsmedel, som en del andra märken gör.


One response to “Kodjojang

  • Yuki

    Hej! Mycket bra blogg🙂 Innehåller din gochujang alkohol? Och vet du var man kan få tag på gochujang utan alkohol i Sverige? Tack!

Kommentera

