Inkokt hijiki och friterad tofu

I dag lagade jag till ett recept från en hemsida för producenter av svart socker från Okinawa. Jag använde dock vanligt muscovado-socker, och ändrade dessutom en del i proportionerna från deras recept.

Ingredienser:

  • 1 rågad msk torkad hijiki
  • 1 liten morot
  • 50 gram friterad tofu
  • ½ msk rapsolja
  • 1 dl dashi
  • 1 msk mörkt muscovado-socker
  • 1 msk sojasås

Jag brukar köpa färdig friterad tofu från kylen eller frysen på asiatiska butiker. Innan jag använder den brukar jag skölja den i hett vatten.

Tillvägagångssätt:

  1. Lägg hijiki-algerna i blöt i 20 minuter. Skölj sedan.
  2. Strimla morot och tofu.
  3. Stek morot, tofu och hijiki i olja i 1 minut.
  4. Tillsätt dashi, socker och sojasås. Koka några minuter, tills nästan all vätska ångat bort.

Serveras ljummet, tillsammans med ris!


Kommentera

