Doubanjiang

Doubanjiang är en sås från Sichuan i Kina, som är gjord på jästa bondbönor och chili. Den används bland annat i den klassiska tofurätten Mapo-dofu, men man kan även hälla ner lite av såsen i grönsaker eller nudlar som man steker, eller i soppor!

Såsen är inte helt slät – normalt innehåller den hela bitar av bondbönor, chilifrön och delar av chiliskal.

Jag har sett doubanjiang från över tio märken i Sverige, så här kommer lite köpråd.
Doubanjiang har spridit sig till andra delar av Kina än Sichuan, och används även en del i Japan.
En del av den doubanjiang som man hittar här är tillverkad i Hongkong eller på Taiwan, men den brukar vara gjord på sojabönor i stället för på bondbönor. Jag föredrar den som är gjord på bondbönor – dels för att det är mer autentiskt, men framför allt för att jag gillar bondbönssmaken, och eftersom jag redan äter en hel del andra sojabön-produkter.
Den japanska doubanjiang som jag har sett är gjord på bondbönor, men den är över fem gånger dyrare än den som importerats från Kina.

Jag brukar köpa doubanjiang som kommer från Pixian, en stad i Sichuan som är känd för sin doubanjiang. På bilden ovan ser vi två sorter – till höger en ganska fast variant i plastpåse, från Sichuan Pixian Douban Co – på förpackningen ser man att de har fått utmärkelsen China Time-honored Brand vilket verkar vara Kinas motsvarighet till »kunglig hovleverantör« – kommunistpartiet delar ut den titeln till en del gamla företag med hög status. Plastburken till vänster, med en lite rinnigare sås, kommer från Pixian County Hengxing Condiment Co. Det företaget brukar använda många olika etiketter på sina doubanjiang-burkar, men de går att känna igen på formen på burken. Den enda texten på burken som inte är på kinesiska brukar vara adressen till deras hemsida, hxtwp.com. Ingredienslistan för de här båda sorterna innehåller inte några konstigheter – bara chili, bondbönor, salt, vetemjöl och vatten/rapsolja.

Om man inte hittar någon bondböns-sås från Sichuan, eller om man är misstänksam mot mat från fastlands-Kina, så skulle jag rekommendera doubanjiang från taiwanesiska Fu Chi. Deras sås brukar vara lätt att hitta, och är dessutom gjord på icke genmodifierade sojabönor, och fri från konserveringsmedel och smakförstärkare. Den smakar ganska gott, även om den förstås saknar bondböns-smaken.


3 responses to “Doubanjiang

  • M

    Köpte den runda burken men den var så otroligt salt! var stört omöjligt att göra t ex mapu tofu utan att allt blev för salt. Vet du om det finns nåt annat märke som är mindre salt?

    • Kalle

      Jag kommer inte på något doubanjiang-märke som är mer eller mindre salt egentligen. När jag gör mapo-tofu så brukar jag använde ett par msk doubanjiang för ett block tofu, men du kanske använder mer. Det enda jag kan komma på för att få den mindre salt är att använda mindre av annat som är salt i mapo-tofun (t.ex. sojasås), och att äta den tillsammans med ris.

  • markus

    Jag har försökt hitta doubanjiang men har inte lyckats, tips på vart man kan köpa runt Stockholm alt. nätet?

Kommentera

