Umeboshi

Umeboshi är en sorts sura och salta inlagda plommon som är populära i Japan. Som jag skrev tidigare om kinesiska torkade plommon så är den här arten egentligen inte plommon, utan kanske närmare aprikoser, men de brukar kallas plommon ändå. Om man vill vara exakt kan man använda det japanska namnet, ume. Namnet på den inlagda varianten betyder »torkade plommon«. De är dock inte helt torra, utan är mjuka och lite saftiga.


Den röda färgen kommer från röda shiso-blad, som de brukar läggas in med.

Umeboshi smakar väldigt gott tillsammans med ris! Umeboshi är den enda sorts japanska pickles som jag alltid brukar ha i kylskåpet.

Om att köpa umeboshi: Umeboshi kan kosta ungefär 25 kronor hektot, men de räcker länge – oftast äter man bara ett umeboshi-plommon per person och måltid – de har ganska mycket smak.
Det jag tänker på när jag köper umeboshi är att de ska ha en stark röd färg – jag tycker att umeboshi som drar åt gult eller grått ser lite sorgliga ut. Dessutom kollar jag så att de verkligen har färgats med shiso – ibland fuskas det med billiga färgämnen. Ett bra tecken på att det är okej kvalitet på umeboshi är ett det ligger kvar en del röda shiso-blad i umeboshi-förpackningen.


Kommentera

