Bladmynta

Bladmynta är en ört som visserligen är släkt med myntan, men smakar ganska annorlunda – smaken påminner en aning om mynta, men även om basilika och svarta vinbär. Den används ofta i japansk och koreansk matlagning, och i en del andra asiatiska länder också.

På japanska kallas bladmynta shiso. De vanligaste varianterna i Japan är grön och röd shiso. Grön shiso används mest i matlagning – bland annat i sushi, eller finskuren som smaksättning i sallader och till pasta. Den används ofta till att rulla in mat i, och som ätlig dekoration.
Röd shiso, som snarare har en lila färg, används mest till inläggningar, t.ex. umeboshi, där den förutom smaken bidrar med en stark röd färg. Den används också pulvriserad som krydda – i torkad och pulvriserad form kallas den för yukari.

Den koreanska varianten, kkaennip, smakar lite annorlunda än den japanska, och har lite större blad. I Korea används den bland annat till att göra kimchi på.

Jag har aldrig sett japansk eller koreansk bladmynta i butiker i Sverige, men det bör vara ganska lätt att odla dem här – jag har faktiskt just planterat lite shiso på balkongen – förhoppningsvis går den att börja skörda om någon månad.

Den bladmynta som jag har hittat i asiatiska butiker i Sverige är den vietnamesiska varianten, tia to. Den har en ganska stark smak, och blad som är gröna på framsidan, och som ofta drar åt lila på baksidan.

Jag har använt den i en del japanska rätter och är ganska nöjd. En googling på japanska gav en del japanska bloggare som fick klara sig på vietnamisk bladmynta när de var i Vietnam, och de verkade klara sig ganska bra med den vietnamesiska varianten också.
När jag har köpt vietnamesisk bladmynta har jag för mig att den har kostat 10 kronor hektot. Ett hekto motsvarar ungefär tio kvistar som den på bilden ovan.


Kommentera

