Tofu-ägg

Ett påskrecept:

Det här är ett japanskt recept, som jag hittade i en bok om buddhistisk matlagning – jag antar att det är ett traditionellt buddhistiskt recept.

Ingredienser:
(Ca fem tofu-ägg.)

Tillvägagångssätt:

  1. Koka moroten någon minut så att den börjar bli mjuk. Mosa den med en gaffel. (Jag mosade den ganska grovt.) Pressa ut lite vatten.
  2. Pressa tofun. Mosa den, och blanda i salt. (Jag använde en potatispress för att mosa tofun.)
  3. Ta en rågad tsk morotsmos och forma till en boll.
  4. Ta en rågad msk tofu och platta ut i handflatan. Lägg i morotsbollen, och låt tofun omsluta moroten (se bild nedan). Om tofun inte omsluter moroten helt kan man lägga lite extra tofu ovanpå. Forma som ett ägg, eller till en boll.
  5. Svep in i folie, och ångkoka i 5-10 minuter.
  6. Skär itu äggen, och strö på lite sesamfrön och salt.

Variant: Jag prövade att byta ut saltet i sista steget mot kala namak på några ägg, eftersom kala namak (kanske mer känt under sitt engelska namn black salt) ska ge en ägg-aktig smak, men jag föredrar ändå den friskare smaken hos vanligt salt till den här rätten, och dessutom ger kala namak en lätt missfärgning. Kala namak brukar finnas i indiska butiker, men nu hittade jag det på Kista-grossen (14 kronor för 400 g).

Tillverkning av tofuägg:


Kommentera

