Mat i Melbourne

Min blogg har blivit lite försummad när jag har varit i Australien ett par veckor. Åtminstone i Melbourne där jag var mest var det ganska lätt att få bra vego-mat när man åt ute – nästan alla vanliga restauranger markerar sina vegetariska rätter med ett »V«.

Några restauranger som jag kan rekommendera särskilt:

Lord of the Fries

En helt vegetariskt burgar och pommes-ställe, med väldigt mycket högre standard på pommes, bröd och andra detaljer än sådana ställen brukar ha. Det mesta går att få helt veganskt.
Min favorit i deras utbud var deras ”Spicy Burger”, med bland annat jalapeno och vegansk ost! Jag blev snabbt stamkund hos de trevliga indierna som vände burgarna på den största LOTF-restaurangen, på Elizabeth Street. En stor burgare kostar 6$ (en australisk dollar ligger på ca 6,50 spänn.)

New Kum Den
En väldigt trevlig brunch-variant är att gå till Chinatown för lite yum cha. »Yum cha«, vilket betyder »dricka te«, innebär att man sitter på en restaurang och dricker te, medan en mängd ångade och friterade smårätter serveras. Det finns flera ställen i Melbourne där man kan få »yum cha« serverat, men New Kum Den på Heffernan Lane, en ganska tyst gränd i Chinatown på Little Bourke Street, är ett av de trevligaste – restaurangen är elegant på ett sätt som känns väldigt 50-tal, och alla de smårätter jag beställde in var perfekt tillagade. De har åtminstone 7 veganska rätter på yum-cha-menyn (t.ex. olika degknyten, bladgrönsaker och friterad silkestofu), samt ett par efterrätter som bör vara veganska. Man kan få två smårätter och en stor kanna te (jasmin, oolong eller pu-er) för 10$, vilket slår en hotellfrukost i både smak och pris.

Fo Guang Yuan
Någon sorts buddhistiskt center och konstgalleri, som har en liten restaurang som bara är öppen mellan elva och tre på vardagar. Restaurangen är i ett rum utan fönster, men menyn ser ganska lovande ut (typisk kinesisk vego-mat, med flera gluten-rätter, och ett lite lyxigare te-utbud än vad som är vanligt). Jag åt en god rättikskaka här (en rätt som jag hade tänkt blogga om någon gång i framtiden).

Vegie Bar
En vego-restaurang som ligger lite utanför Melbournes absoluta centrum, med en väldigt varierad meny med rätter från hela världen. En stor restaurang, och ganska hög ljudvolym när det är fullsatt, så försök få en plats på innergården eller ute på gatan.


Kommentera

