Shumai

Shumai är ett slags ångade kinesiska degknyten.

Man kan göra en fyllning av exempelvis sojafärs eller seitan, men här använde jag tofu.
Jag använde färdiga degplattor (nu använde jag det lilla paketet med degplattor från »Spring Home« på fotot här). Det går att använda både fyrkantiga och runda degplattor, men de ska helst vara tunna och små. De runda degplattor som är gjorda för gyoza/jiaozi är oftast för stora och för tjocka för shumai – degplattor gjorda för wonton bör fungera bättre.
Det går naturligtvis att göra egen deg också om man orkar, men jag har inte gjort det på länge.

Man kan räkna med ca 10 gram fyllning per deknyte. Den fyllning jag gjorde nu räckte till lite mer än 20 shumai-knyten.

Ingredienser för fyllning:

  • 200 g tofu
  • 2 torkade shiitake-svampar
  • 1 morot
  • 1 msk sojasås
  • 1 msk sesamolja
  • 1 msk shaoxing-vin
  • 1 msk riven ingefära
  • 1 msk potatisstärkelse
  • ½ tsk socker

Tillvägagångssätt:

  1. Tina upp de frysta degplattorna.
  2. Lägg shiitake-svampen i blöt i hett vatten i 20 minuter. Skär bort den hårda foten.
  3. Finhacka shiitake och morot.
  4. Mosa tofun.
  5. Blanda allt.
  6. Lägg en rågad tesked fyllning i mitten på en degplatta. Vik upp kanterna. Forma till en cylinder som är öppen i toppen. Det får gärna sticka ut lite deg rakt ut i toppen, som på en blomma.
  7. Dekorera med exempelvis en ärta eller en morotskub i mitten! Här hade jag edamame-bönor.
  8. Ångkoka i en kvart.

Så här såg de ut innan de blev ångkokta:

Till de här shumai-knytena gjorde jag en dippsås på

Degknyten som blir över kan man frysa in. När de ska tinas kan man ånga upp dem igen, men det bör gå bra att mikra dem också.


Kommentera

