Sa-cha-sås

En av såserna som jag alltid har i kylskåpet är sa-cha-sås. På engelska brukar den kallas »Barbecue Sauce«, men även om den passar utmärkt att använda när man grillar grönsaker eller tofu så kan den användas till mycket annat också, t.ex. att steka grönsaker i eller till att smaksätta soppor.
Den vanliga sa-cha-såsen är inte vegetarisk – den innehåller nån sorts fisk, men det finns åtminstone två sorters vegetarisk sa-cha-sås:

Båda de här burkarna kommer från Taiwan, den till vänster från AGV och den till höger från Bull Head.
Eftersom kinesiska vegetarianer brukar undvika vitlök och salladslök så är båda de här produkterna utan de ingredienserna, som finns i den ovegetariska varianten, men det finns ordentligt med smak ändå. Sa-cha-såsen från AGV har funnits länge, men ganska nyligen började Bull Head, märket som dominerar Sa-cha-marknaden, att tillverka sin egen vegetariska variant – på deras hemsida skryter de om att den vegetariska såsen är tillverkad med nya maskiner i en ny fabrik, på en produktionslinje som är helt separerad från produktionen av den ovegetariska såsen!
De båda såserna smakar ganska lika, och har ungefär samma ingredienser:
AGV: sojabönolja, sojasås, sesampulver, kryddor, malt, jordnötspulver, kokosnötspulver.
Bull Head: Sojabönolja, sesampulver, jordnötspulver, kokosnötspulver, kryddor, E-vitamin.
En skillnad är att AGV-burken har ett riktigt dåligt lock, som är bökigt att öppna och inte är lufttätt efter att det har öppnats. Man kan dock använda ett gammalt Bull Head-lock till AGV-burken.

Såsen är brun och trögflytande. En del partiklar i den sjunker till botten, så man får röra runt i den varje gång den ska användas.

Inköp: Den vegetariska sa-cha-såsen finns tyvärr inte i alla butiker som säljer kinesisk mat. Jag har sett Sa-cha-sås på

  • Ly Ging, Eskilstuna: AGV, 28 kronor för 260 g.
  • Goodstore, Stockholm: AGV, 53 kronor för 260 gram.
  • Hua Xia, Stockholm: Bull Head, 49 kronor för 250 gram.

Observera att de flesta asiatiska butiker har den ovegetariska Bull-head-såsen i lager – den vegetariska har grönt lock! I kinesiska butiker finns det även diverse andra såser som inte är sa-cha sås, men som det också står »Barbecue sauce« på.

Lite reklam för vegetarisk sa-cha-sås:


12 responses to “Sa-cha-sås

  • Tomas

    Blev lite nyfiken här, varför brukar kinesiska vegetarianer undvika vitlök och salladslök?

    Bra blogg förresten!

  • fredrik

    ah, har ätit den hakkorssåsen och gillade starkt! jordnöts-bbq-sås är väl en passande beskrivning? nomnom! sen måste jag fråga, eftersom du referear till eskilstuna så ofta: bor du där? kommer själv därifrån, därför intressant att få lite veganrapporter, se om man missat ngt när man varit på hembesök🙂

    • Kalle

      Jag bor i Stockholm men kommer från Sörmland – det händer inte så ofta att jag tar mig till E-tuna, men den lilla vego-kinabutiken där har ett riktigt bra utbud! Jag hittade faktiskt den butiken genom kopandafoods när jag googlade för att försöka hitta just hakkors-såsen som inte fanns någonstans i Stockholm då – det stod i ett inlägg där att såsen fanns i Eskilstuna, så jag tog mig dit när min sås började ta slut!

  • L1nus

    Det enda jag använder såsen till är att göra den klassiska cha cha myong.. vad använder du såsen till?

    Btw.. grym blogg!!!

  • Kalle

    Tack så mycket!
    Vad är ”cha cha myong” – det låter som något jag har missat!
    Jag använder den bl.a. när jag grillar, t.ex. majs, när jag wokar grönsaker, t.ex. haricots verts, och till soppor, .t.ex. nudelsoppor!

  • L1nus

    Det är en kinesisk nudel rätt… ”Char Cheung Meen” koreanska = ”Cha-jang Myeon” eller ”Jajangmyeon”. myeon är koreanska för nudlar.. finns även nått som heter ”jajangbap” bap = ris.. samma grund med såsen.. Kan maila dig mitt recept eller så kan du googla😉
    Jag brukar ta det jag har i kylskåpet att ha i såsen.. inte så noga🙂 Du får gärna skriva lite kortfattat hur du tillagar Sa-cha-såsen. Vore nice o få lite inspiration ^^

    • Kalle

      Aha! Jag har faktiskt koreansk ”black bean sauce” hemma för att göra »jajangmyeon«! Jag har en bok med ett recept på den kinesiska varianten , men där använder de ”tian mian jiang” – en annan sås.
      Jag skriver säkert ner något recept där jag använder sa-cha-såsen på den här bloggen så småningom. Oftast är det inte så avancerat – jag bara pytsar i en tesked eller matsked för att smaksätta!

  • L1nus

    Intressant… jag var nere på china trading i Eskilstuna och dom gav mig Sa-cha sås till att göra jajangmyeon. Det är dock lite annorlunda konsistens än den koreanska black bean sauce… kan vara varianter på samma sak ?🙂

    • Kalle

      Jag har sett en massa olika recept på den kinesiska varianten. med olika sorts såser eller blandningar av såser. Det kan förstås ha varit en missförstånd i butiken, men det är också möjligt att de du frågade kom från ett ställe i Kina där man till den här rätten med sa-cha-sås! (Även om jag inte har hört att den används till det.)
      Hursomhelst så blir det mesta gott med sa-cha-sås!

      Den koreanska ”black bean sauce” som jag har har en helt annan konsistens, smak och innehåll än sa-cha-såsen. Den är nog inte helt lik någon av de såser som används till den här rätten i Kina heller. Den sås som jag har sett i flera kinesiska recept, tian-mian-jiang, har jag sett ibland i konservburk eller i en liten plastburk i kinesiska butiker – den ser ut att ha en ganska tjock konsistens.

  • L1nus

    Du har helt rätt! Vid närmare eftertanke så är sa-cha såsen och den koreanska cha-jang helt olika🙂
    Jag hade inte ens smakat på sa-cha när jag skrev… precis inhandlad ^^

Kommentera

