Risvinäger

Risvinäger brukar ha en ganska mild smak, så den är svår att ersätta med annan vinäger i asiatiska recept.
Jag har två sorters risvinäger hemma:

Till vänster ser vi en vanlig japansk ljus risvinäger – i princip den enda sorts vinäger som används i traditionell japansk matlagning. Det finns liknande kinesisk ljus risvinäger också, även om den kinesiska varianten görs på mochi-ris, och den japanska görs på vanligt ris.
Som ofta när man jämför kinesiska och japanska matvaror så har den kinesiska varianten en något skarpare smak. Eftersom det finns risk att smaken från kinesisk risvinäger tar för stor plats i känsliga japanska rätter (t.ex. i sushi) så brukar jag ha en japansk risvinäger hemma, och använda den till koreanska och kinesiska rätter också.

I Kina finns det ett stort antal vinäger-sorter, bland annat svart risvinäger, som vi ser till höger i bilden ovan. Den är också relativt mild jämfört med t.ex. rödvinsvinäger, men har en mycket fylligare smak än ljus risvinäger. Den passar bra att doppa olika degknyten i, och att ha i soppor, men även i salladsdressingar. Jag brukar också ha den i recept där det ska vara balsamvinäger – jag har aldrig gillat smaken av s.k. »balsamvinäger«. (Jag har aldrig smakat äkta balsamvinäger, bara den billiga imitation som finns på Ica.) Svart risvinäger görs på mochi-ris som man har låtit svedas.

Köpråd: Jag har bara sett ett märke av japansk risvinäger i Sverige – Mitsukan (eller Mizkan som de också kallar sig ibland). Den är en aning dyr – 50 spänn för en halvliter. Ingredienser: Ris, alkohol, vatten (den färdiga vinägern innehåller förstås inte alkohol). De har också en billigare variant, gjord på ris blandat med vete och majs.
Den svarta risvinägern på bilden är Chinkiang-vinäger av märket Gold-plum. Chinkiang (eller Zhenjiang) är en stad i Kina som är känd för sin svarta risvinäger. Gold-plum är ett ansett märke – jag har sett flera rekommendationer av deras vinäger på nätet, och den här vinägern brukar finnas i alla butiker som säljer kinesisk mat. Ingredienser: Mochi-ris, vatten, vetekli, socker, salt. Inga tillsatser! Priset brukar ligga på 20 spänn för 554 ml.


4 responses to “Risvinäger

  • j

    Spännande med kinesisk vinäger. Den ska jag testa.
    Min butik har på sistone slutat med Mitsukan/Mizkan och säljer istället Kong Yen ”sushi vinegar”. Från Taiwan står det, men jag känner ingen smakskillnad jämfört med Mizkan. Bild på flaskan här:

  • Kalle

    Den borde passa utmärkt till sushi den också – de brukar ha bra koll på japansk mat i Taiwan! Men den kanske är lite söt att använda till annan mat – om den heter »sushivinäger« så kanske den är färdigblandad med socker?

  • j

    Nja, jag tror den är snarlik Mitsukan i sötma. Ska testa att jämföra nästa gång jag får tag i båda.

  • anna

    Vilken passar bättre för marinera biff,tänkte laga biff med broccoli.

Kommentera

