Snabb aubergine-inläggning

Här är en snabb aubergine-rätt som jag gjorde för att äta till ris.

Jag utgick från det här japanska receptet. Den sorts aubergine som är vanligast i Japan är mindre, spädare och har tunnare skal än den som man kan hitta på Konsum, men jag blev ändå nöjd med det här – jag gjorde några modifikationer för att anpassa till den grövre auberginevarianten.

Ingredienser:

  • 1 aubergine
  • 2 tsk salt
  • 2 tsk sojasås
  • 1 tsk risvinäger
  • 1 tsk sesamolja
  • ½ tsk riven ingefära
  • 1 msk rostade sesamfrön

Tillvägagångssätt:

  1. Skär auberginen i 3 mm tjocka skivor, och halvera dem till halvmånar.
  2. Salta, och låt stå tills auberginen blivit mjuk och gett ifrån sig en del vatten. Jag lät den stå i en halvtimme.
  3. Skölj auberginen, och krama ur vätska med händerna.
  4. Blanda i resten av ingredienserna.

Auberginen kan ätas direkt, men den kan gärna stå till sig ett tag.


Kommentera

