Misopizza

I Japan är det ganska vanligt att laga till pizza och pasta med traditionella japanska ingredienser, t.ex. pasta med natto eller miso-pizza. De flesta pizzerior i Japan brukar iofs slänga på mozzarella-ost på sina miso-pizzor, men den här är ostfri:

Jag fick laga till åtminstone tre eller fyra miso-pizzor innan jag började bli nöjd. Miso är ju ganska salt, så man vill undvika att få en för salt pizza.
Här har jag använt en ganska lös dengaku miso, som går att bre på i ett tunt lager på pizzan, utan att den torkar ut helt i ugnen. Jag använde en ljus miso, av märket mikochan, antagligen den ljusa miso som är lättast att hitta i Sverige. Ljus miso brukar nämligen vara mindre salt än mörk miso.
Som fyllning använde jag aubergine, fryst majs och mochi. Jag stekte auberginen och mochin en kort stund så att den blev mjuk innan jag lade den på pizzan.


2 responses to “Misopizza

  • Lisa

    Åh wow, vilken fantastiskt bra idé med mochi och miso på pizza. Superbra blogg, jag bodde i Japan tidigare och känner igen väldigt mycket mat som jag glömt eller inte vetat hur man gjorde (hade en värdmamma som lagade allt).

Kommentera

