Koreansk pannkaksmix

Det här är koreansk pannkaksmix:

Koreanska pannkakor, eller jeon, är matiga och brukar innehålla en massa grönsaker. Jag har sett påsar med pannkaksmix för sådana av lite olika märken , och alla som jag sett har varit veganska. Mixen på bilden är av märket Ottogi, och kostade 20 spänn för ett halvkilo pulver, som bör räcka till 20 pannkakor.
Innehållet är: vetemjöl, socker, tapiokastärkelse, gluten, lökpulver, vitlökspulver, stärkelse, salt, jästpulver, peppar, guar-gummi, vitamin B2.

Texten på baksidan är bara på koreanska, så kan kan inte läsa det, förutom två saker: lite skryt om att den här mixen är fri från natriumglutamat, och att man ska blanda 500 gram pulver med 800 ml vatten.

Så här gjorde jag koreanska pannkakor i dag:

Jag blandade 50 gram pannkaksmix med 80 gram vatten, samt 4 salladslökar och ett par matskedar kimchi.

Jag spred ut smeten i en varm stekpanna, i ett så tunt lager som det gick att få till utan att det blev hål i pannkakan – ett par millimeter.

Smeten räckte till två pannkakor, som såg ut så här:

Jag skar pannkakorna i munsbitstorlek så att de gick att äta med ätpinnar, och serverade med en dippsås som bestod av hälften sojasås och hälften risvinäger.


One response to “Koreansk pannkaksmix

  • Anette

    Min syster har är vänfamilj åt en koreansk utbytesstudent och hon lagade dessa pannkakor åt min familj igår. Hon påtalade vikten av att förutom smaken så måste pannkakorna se vackra ut och det ska finnas olika former och färger i dem. Vi hade gräslök, gul lök och hackad chili i och såsen till dem bestod av soja, äppelcidervinäger, sesamfrön och chilipulver.. Riktigt gott..

Kommentera

