Kaeshi

Om man äter udon och soba ibland kan det vara bra att blanda till kaeshi – den vanligaste nudelsoppan på sådana nudlar görs genom att blanda kaeshi och dashi.
Kaeshi består till största delen av sojasås, oftast med socker och mirin tillsatt.
Man kan i och för sig blanda ihop dashi, sojasås, mirin och socker samtidigt som man gör nudelsoppan, men smaken blir bättre om man blandar ihop kaeshi i förväg och låter det stå några dagar – de rekommendationer jag har sett är att kaeshi-blandningen ska stå kallt i mellan tre och tio dagar innan man använder den.
Dessutom kan det vara smidigt att slippa blanda ihop alla ingredienser varje gång man ska äta nudlar.

Så här brukar jag göra:

Ingredienser:

  • 2,5 dl sojasås
  • ½ dl mirin
  • ½ dl strösocker

Instruktioner:

  1. Koka upp mirin.
  2. Rör ut sockret i mirin-vinet.
  3. Tillsätt sojasåsen.
  4. Sänk till medelvärme. Värm under omrörning.
  5. Så fort man ser bubblor ska man ta kastrullen av plattan – det får inte koka upp.
  6. Låt svalna, häll i en i en burk och ställ in i kylskåpet.

Kaeshin är som bäst efter att ha stått till sig en vecka i kylskåpet.
Den blir inte dålig om man låter den stå i några månader utan att använda upp den, men både sojasås och kaeshi kan tappa lite smak om den står så länge. Å andra sidan har jag även läst att en del föredrar att låta kaeshin stå till sig i kylskåpet ett par månader innan den ska användas.

När jag gör nudelsoppa med udon- eller sobanudlar så brukar jag blanda 1 del kaeshi med 7 delar dashi, t.ex. 3,5 dl dashi och ½ dl kaeshi till en portion.
När jag ätar kalla nudlar brukar jag göra en dippsås på 2 delar kaeshi och 7 delar dashi, t.ex. 1 dl dashi och 2 msk kaeshi.


2 responses to “Kaeshi

  • Tina

    OK, jag följer den här bloggen men kommenterar aldrig. Fick skäll för mitt dåliga bloggkommenterande igår, så: Tack för den här bloggen, den är bra och jag läser den! Och just det här receptet har jag använt så mkt att jag lärt mig det utantill (det var iofs inte så svårt men…), samma med dashireceptet. Har alltid en klump dashi liggandes i frysen som jag bankar på när jag ska laga nudelsoppa (ofta såhär i tentaperioder m.a.o.) och har testat lite olika varianter med svamp etc. Fighting! Hej.

    • Kalle

      Hej!
      Tack så mycket! Jag är inte speciellt bra på att kommentera på bloggar själv, men visst betyder det mycket att få kommentarer då och då! Och det är ännu roligare att höra att recepten kommer till användning!

Kommentera

