Tofu från Yipin

Den tofu som man hittar i de asiatiska butikerna i Stockholmstrakten brukar komma från den lokala tofufabriken Yi-pin. De är ganska hemliga av sig – de har inte någon hemsida, och på tofu-förpackningarna finns bara ett telefonnummer, med riktnummer 08. (Uppdatering 2014: Nu har de skaffat en hemsida, kolla kommentarerna till det här inlägget!)
Men för flera år sen läste jag faktiskt ett väldigt intressant reportage från just den här tofufabriken i fanzinet Grönsakslandet. Nu finns det att läsa på nätet också – se länk till första numret av Grönsakslandetveganvrak!

Eftersom det inte finns någon hemsida kommer här en liten guide till deras produkter.
De har tio olika produkter som jag har sett ute i butikerna:

  • Tofu – mjuk
  • Tofu – hård
  • Tofu – extra hård
  • Tofu – ekologisk
  • Tofu – gan
  • Tofu – vit gan
  • Tofu – plattor
  • Tofu – friterad
  • Sojamjölk – original
  • Sojamjölk – med socker

Ingen av produkterna innehåller några tillsatser eller konserveringsmedel. Tiden fram till bästföre-datum från det att de kommer ut i butiken verkar ligga på högst en månad – olika produkter har olika hållbarhet. Som koaguleringsmedel används dels glukonsyrans deltalakton, ett ämne som utvinns från majssirap, och dels mineralsalt – med det menas antagligen ett eller flera av salterna kalciumsulfat, magnesiumklorid och kalciumklorid – de två första är de som traditionellt brukar användas för att koagulera tofu.

Nedan skriver jag ner protein-innehållet per hekto för att ge en idé om hur hårda de olika varianterna är. Priserna är de jag har betalat i butiken när jag köpt tofun, under den senaste månaden.

Tofu – mjuk

Det här är tofu av typen silkestofu, väldigt mjuk och len, men inte tillräckligt fast för att exempelvis kunna stekas utan att smulas sönder.

Pris: 12,50 kr
Vikt: 400 g
Protein: 6.1 g
Ingredienser: Sojabönor, vatten, glukonsyrans deltalakton.

Tofu – hård

Det här är tofu av fast typ. Den är hård i jämförelse med silkestofu, men jämfört med det vanligaste märket på Ica och Konsum, Kung Markatta, är den väldigt mjuk.

Pris: 17 kr
Vikt: 525 g
Protein: 7.1 g
Ingredienser: Sojabönor, vatten, glukonsyrans deltalakton.

Tofu – extra hård & ekologisk

Det här är tofu som är hård i jämförelse med vanlig tofu i Japan och Kina, men ändå är den mjukare än både Kung Markattas och Alpros tofu i vanliga snabbköp.
Även om det inte står skrivet på förpackningarna så tror jag att »ekologisk tofu« är identisk med »extra hård tofu«, förutom att ekologiska sojabönor har använts.

Extra hård tofu
Pris: 17 kr
Vikt: 400 g
Protein: 7,7 g
Ingredienser: Sojabönor, vatten, mineralsalt.

Ekologisk tofu
Pris: 19,50 kr
Vikt: 400 g
Protein: 7,7 g
Ingredienser: Sojabönor, vatten, mineralsalt.
(Anmärkning: På mitt paket stod att proteininnehållet var 13,5 gram, men jag gissar att det var ett misstag, och att det skall vara samma som på Extra hård tofu.)

Tofu – gan & vit gan (pressad tofu)

Av någon anledning är det här den enda av Yi-pin-produkterna som inte har ett namn på svenska.
De här förpackningarna innehåller i alla fall nio små block av pressad tofu.
Jag brukar använda de här varianterna på mackor.

Tofu gan
Av allt att döma är den här tofun kryddad med fem kryddor, dvs kanel, fänkål, stjärnanis, nejlika och sichuanpeppar – den smakar och ser ut så, och det är vanligt att krydda pressad tofu med de kryddorna.
I ingredienslistan står det dock inget om kryddor. Däremot finns »vegetabilisk olja« med. Jag utgår från att det är ett tryckfel.
Pris: 17 kr
Vikt: 200 g
Protein: 10 g
Ingredienser: Sojabönor, vatten, mineralsalt, vegetabilisk olja.

Vit gan
Pris: 17 kr
Vikt: 200 g
Protein: 10 g
Ingredienser: sojabönor, vatten, mineralsalt, salt.

Tofu – plattor

Det här är väldigt hårda och torra plattor som är ungefär 1 mm tunna. Jag har använt dem som smörgåspålägg någon gång, men jag tycker att Tofu – vit gan brukar fungera bättre på toast.

Pris: 22 kr
Vikt: 200 g
Protein: 22 g
Ingredienser: Sojabönor, vatten, mineralsalt.

Tofu – friterad

Det här är trekantiga friterade tofu-bitar. De passar bl.a. i soppor, och klarar bra att frysas in.
Jag brukar ofta skölja av dem i hett eller kallt vatten för att få bort en del av oljan innan jag använder dem – jag tycker att de smakar bättre så.

Pris: 17 kr
Vikt: 200 g
Protein: 10 g
Ingredienser: Sojabönor, vatten, mineralsalt, vegetabilisk olja.

Sojamjölk – original & med socker

Den här sojamjölken smakar som den man gör hemma, med en tydlig sojabönsmak. Den är väldigt färsk – bästföre-datumet ligger lite mer än en vecka fram när butiken får in den. Den kanske inte passar så bra i te eller müsli, men det är min favoritsojamjölk bland de som kan köpas i butik om jag ska dricka den rakt av.

Sojamjölk original
Pris: 13 kr
Volym: 1030 ml
Protein: 3,4 g
Ingredienser: Sojabönor, vatten.

Sojamjölk med socker
Pris: 15 kr
Volym: 1030 ml
Protein: 3,4 g
Ingredienser: Sojabönor, vatten, socker.


2 responses to “Tofu från Yipin

Kommentera

