Mochirismjöl

Mochiris är en sorts ris som innehåller väldigt mycket stärkelse, och som därför är extra klibbigt. På engelska brukar det kallas för glutinous rice, sticky rice eller sweet rice. Man skulle kunna kalla det för klibb-ris på svenska, men det skulle lätt leda till förvirring, eftersom det finns mycket ris som är klibbigt utan att vara av den här sorten. Därför föredrar jag att använda det japanska ordet för den här rissorten, mochi.

När man mal det här riset får man ett stärkelserikt pulver, som kan användas för att tjocka till olika rätter. Det mochirismjöl som brukar finnas i asiatiska butiker i Sverige är det här:

På förpackningen står det Glutinous rice flour – på bilden syns bara texten på franska. Det här rismjölet kommer från Thailand, och brukar kosta 10 eller 11 kronor för 400 gram.
Det ska inte förväxlas med vanligt rismjöl, som är gjort på vanligt ris.

I Japan använder man ofta en annan sorts mjöl som också är gjort på mochiris, och som kallas shiratamako.
Det har framställts på ett annat sätt en vanligt mochiris-mjöl och används bland annat till olika efterrätter. Det kan vara ganska dyrt, men tyvärr går det normalt inte att ersätta med vanligt mochirismjöl.


4 responses to “Mochirismjöl

  • fredrik

    aha! men om man vill göra egen mochi (alltså de där små marshmallowliknande bollarna), funkar det då med det här billigare mjölet? http://www.food.com/recipe/simple-mochi-146183

  • Kalle

    Jag har inte prövat, så jag är inte säker.
    I receptet du länkar till så har de ju använt mochiko, som är japanska för vanligt mochirismjöl.
    I de recept som jag har sett har det annars brukat stå att man ska använda shiratamako och inte mochiko.
    Men jag skulle nog försöka med billigt thailändskt eller kinesiskt mochirismjöl ändå.
    Shiratamako kan iofs finnas i de japanska matbutikerna i Stockholm, men då kostar det ca 50 kronor för 2 hekto.

  • fredrik

    aha, tack för tips! jag är väldigt sugen på att prova. ”mochikakorna” är sjukt goda till glass, slår vanliga marshmallows med hästlängder!

  • Kalle

    Det vore kul om det blir lyckat! Ibland har jag köpt färdiga mochi-kakor på JFK i Stockholm, men jag har mest käkat dom till te – jag har aldig prövat att äta dom med glass!

Kommentera

