Japansk mat på nätet

Om man befinner sig i Stockholm, Malmö eller Göteborg är det relativt lätt att få tag på japanska basvaror, men i andra städer är man ofta hänvisad till Icas lilla Japanhylla med sushi-tillbehör från Blue Dragon till rövarpriser.
Som tur är går det lätt att beställa hem japansk mat på nätet. Jag har själv beställt en del som jag inte fått tag på i Stockholm – det har bland annat handlat om miso-sorter utöver de kanske fem sorter man kan hitta här, torkade gluten-produkter och nigari, som man brukar använda när man tillverkar tofu.

Jag har beställt från tre sajter:

  • japancentre.com Här finns i stort sett samma produkter som i de japanska matbutikerna i Stockholm, men ett lite bredare sortiment, med bland annat över tjugo sorters miso. Priserna är lägre än de man betalar i butikerna i Stockholm, men med frakten inräknad blir det antagligen minst lika dyrt. De markerar vilka varor som är vegetariska på sajten. När jag beställde därifrån uppstod ett smärre problem – en sak de markerat som vegetarisk var inte det, och en förpackning var för liten. Det ordnade dock butiken upp ganska snabbt genom att återbetala pengarna för det ovegetariska, utan att kräva det i retur, och skicka mer av det jag fått för lite av. En butik som löser problem så smidigt beställer jag gärna från igen!
  • macrobioticshop.co.uk En makrobiotisk butik i England. Att de är makrobiotiska innebär att de säljer många saker som inte finns i andra japanska butiker – de säljer t.ex. nigari för tofu-tillverkning, koji för miso-tillverkning, en del ovanliga misosorter, samt en färdig »tekka miso«, det miso-strössel som jag skrev om för någon dag sedan. Som vanligt med makrobiotiska produkter slipper man natriumglutamat och andra tillsatser. Priserna här kan dock vara många gånger högre än i t.ex. butiken ovan för vissa saker.
  • naturgarten.com Tyskspråkig österrikisk hälsokost som har ett ganska stort sortiment av japanska produkter – mest typiskt makrobiotiska grejer. Här köpte jag två kilo nigari för 24 euro, inklusive frakt, och betalade smidigt med IBAN/BIC. Deras automatiska portoberäkning fungerade inte för utlandet, så jag fick mejla och be om portouppgift.

3 responses to “Japansk mat på nätet

Kommentera

