Järnelds-miso

Det här miso-strösslet kallas tekka miso, där tekka direktöversatt blir »järneld«. Det passar perfekt att strö över råris – det kom till under andra världskriget när folk i Japan var tvungna att äta råris i stället för vitt ris.
Det kan även användas till att strö över potatis, tofu, kokta grönsaker eller nudlar.

tekka

Ingredienser:

  • 30 gram kardborrerot
  • 30 gram lotusrot
  • 30 gram morot
  • 2 msk sesamolja
  • 1 msk mirin
  • 1 tsk riven ingefära
  • 2 msk sesampasta
  • 1 dl mörk miso, gärna hatcho miso eller akadashi miso

Instruktioner:

  1. Finhacka lotusrot, kardborrerot och morot.
  2. Stek rotsakerna och ingefära i sesamolja och mirin i några minuter.
  3. Sänk värmen till den lägsta eller nästan lägsta (jag satte den på tvåan på en sex-gradig platta). Tillsätt sesampasta och miso.
  4. Stek tills det blir torrt och smuligt. Rör om då och då.

Det här kan ta lång tid. Traditionellt ska det steka på väldigt låg värme i 16 timmar! Jag fick steka i två timmar innan det började se bra ut. Det behövde åtminstone inte vaktas så noga – jag rörde runt lite i pannan ungefär var tionde minut. Jag såg några recept där det skulle räcka med en halvtimmes stekning, så man kan antagligen öka värmen om man har bråttom.

Tekka-mison kan förvaras i en burk i kylskåpet, och bör hålla sig åtminstone några veckor.


6 responses to “Järnelds-miso

  • ex

    Jag har nu bläddrat igenom alla dina postningar. Helt fantastiskt matnyttig blogg. Har en lång lista med saker att testa nu.

    En off topic fråga: Har du något bra recept på Goma Wakame, algsalladen man ofta får på sushirestauranger.
    http://www.google.com/images?hl=sv&q=goma%20wakame

    Alternativt, vet du några stockholmsbutiker där den säljs färdiglagad? Går den i så fall att frysa med bibehållen smak tror du? (Jag bor inte i sthlm men finns storpack som kan frysas så kan det vara värt en tur dit.)

  • Kalle

    Kul – skriv gärna hur det går om du prövar nåt!

    Jag har inte lagat till den salladen, däremot en sallad med wakame och gurka – jag har nog nåt recept nånstans.
    Det bör vara ganska lätt att laga till wakame- och sesam-sallad utifrån torkade wakame-alger.

    Jag tror att jag sett något liknande i någon kina-butik – jag skriver här om jag ser det igen.
    I japanska butiker brukar det finnas torkad alg-sallad, som blötläggs – den är annorlunda än salladen på bilden, och består av en massa olika sorters alger.

  • ex

    Tack för svar. Bäst att tillägga att jag gjort några försök att laga salladen utifrån snabbt framgooglade recept, men inget har gett en sallad lik den från sushi-restauranger. Den jag gjort blir mörkbrun och mycket saltare och skarpare i smaken. Enligt vissa beskrivningar ska det vara färska alger i salladen (kanske av någon särskild sort, jag har inte förstått riktigt vilken) inte vanliga torkad wakame.

    Schysst att du håller lite utkik. Jag kollar in denna tråd om några veckor igen.

  • Linnea

    Hej
    Vilken fantastisk sida – jättekul att komma hit och läsa recept och inspireras. Tyvärr har jag svårt att få tag i alla grejer som finns, så är det när man inte bor i storstäder! Men det är ändå kul att se vad andra äter och lagar!

    hälsar
    Linnea

  • Kalle

    Tack Linnea!

    Jag brukar försöka laga till kålrötter och rovor med asiatiska tekniker också – såna recept kommer!

  • Kalle

    Angående ”goma wakame” – det fanns i frysen på Hong Kong Trading, och kostade 45 kronor för 500 gram – visserligen innehöll det natriumglutamat och färgämnen. Det fanns ett dyrare paket också, som det stod ”No MSG” på, men det innehöll värre smakförstärkare och färgämnen.

Kommentera

