Att pressa tofu

Ibland kan man behöva pressa sin tofu, t.ex. om man ska grilla eller fritera den.

Det här är standardmetoden:

  1. Skär tofublocket till halva tjockleken.
  2. Svep in tofun i en kökshandduk.
  3. Lägg tofun mellan två skärbrädor
  4. Lägg allt så att det lutar lätt, exempelvis mot diskbänkskanten.
  5. Ställ eventuellt något tungt ovanpå, t.ex en vattenfylld kastrull.
  6. Låt tofun stå under press i tjugo minuter.

tofupress

Här pressade jag ett block »Extra hård tofu« av märket Yi-pin. Vikten före var 445 gram, och vikten efter 396 gram. Tofun blev torrare och hårdare.

Om man har tofu som är väldigt hårt pressad från början, som t.ex. tofu av märket Kung Markatta, så kan man antagligen inte pressa ut så mycket vatten, och det kanske inte är lika nödvändigt att pressa den inför exempelvis grillning.


5 responses to “Att pressa tofu

  • Cecilia

    Jag är själv lite sugen på en sån här:
    http://www.tofuxpress.com/

    Men dels är de nog svåra att få tag på, dels dyra. Men smidiga och lite kul =)

    • Kalle

      Jag skaffade faktiskt en japansk grönsakspress (en s.k. tsukemonoki), och vad jag kan se är ”tofu express” helt enkelt en enkel variant av en sån. Men trots att de flesta japanska hem har en tsukemonoki så bruker de inte användas till att pressa tofu, utan då används snarare den traditionella metoden ovan.

      Jag känner mig lite tveksam till att det skulle vara smidigare att pressa tofun i min tsukemonoki, men jag ska försöka göra ett experiment om jag får tid.

  • Kalle

    Jo, det är lite bökigt att vira kökshanddukar runt tofun, men själv har jag inte plats för mer grejer i köket!
    Jag har sett en nästan exakt likadan mojäng på japanska matbutiken ”japanska torget”, även om den var tänkt för att pressa grönsaker.

  • e

    Fyller kökshanduken någon funktion, annat än estetiskt. Minskar inte den mängden vatten som pressas ut?

  • Kalle

    Den suger åt sig vatten, så jag tror att den hjälper till att transportera bort vatten från tofu-klumpen. Men det är förstås ett intressant experiment att jämföra hur mycket vatten som pressas ut med och utan kökshandduk!

Kommentera

