Finhackat vegetariskt kött

En burk från kinabutiken: »Veg. Minced Meat«.

mince

Innehållsförteckningen är väldigt sparsmakad: »Mushroom, vegetarian mince, natural seasoning. No Preservatives.«

Vad jag kan se är det svamp och seitan som har friterats och finhackats, och lagts i olja tillsammans med bl.a. chili.

Tillverkarna är taiwanesiska »Gourmet’s vegi.« Det är en av flera tillverkare av vegetarisk mat i Taiwan, men produkterna från det här företaget är de som man oftast kan hitta i kinabutiker, och även i en del hälsokostbutiker, importerat via Holland. De tillverkar även diverse varor som brukar finnas i frysdisken, till ganska höga priser. En varning dock för att de nyligen har ändrat i receptet för en del av sina frysvaror, t.ex. deras vegetariska kyckling, och lagt till mjölkprotein.

Åter till det finhackade köttet. På burken tipsas om att man kan steka det med grönsaker, nudlar eller ris, eller ha på mackan.
Själv har jag mest haft det i nudelsoppor. Då har jag haft ungefär en matsked på 4 dl buljong.
Den här produkten smakar gott, och svampbitarna är tuggiga utan att vara slemmiga.
Det är däremot inte en produkt som alltid kommer att finnas i mitt kylskåp. Dels för att priset är en aning högt – jag har för mig att jag betalade 50 kronor för 400 gram, och dels för att jag försöker undvika att ha för mycket burkar och flaskor i kylskåpet.


Kommentera

