Lunchlåda 26 oktober

Dagens lunchlåda:

bento

  • Ris med gomashio och umeboshi-plommon.
  • Tofu stekt i sojasås, chili och sirap.
  • Spenat wokad med vitlök och fermenterad tofu.

4 responses to “Lunchlåda 26 oktober

  • Edanator

    Du får allt ta och äta lite mer grönsaker, pöjk!😀

    Kul blog du har, för övrigt. Jag har bott några år i Asien och älskar asiatisk mat. Tyvärr lärde jag mig aldrig tillaga den, men det kan jag ju göra i efterhand.

  • Kalle

    Tack!

    Var i Asien har du bott?

  • Edanator

    Taiwan och Singapore. Rätt olika matkulturer, även om ett visst överlapp finns.

    I Taiwan är det mest traditionell kinesisk mat som ätes (och den har inget gemensamt med vad vi västerlänningar kallar kinamat). Vegetarismen är stor i Taiwan p.g.a. att många är buddhister som är åtminstone deltidsvegetarianer. Och som du vet så är asiatisk vegetarisk mat oftast även vegansk, så jag levde gott under min tid där. Jag var och åt bufféer som var större (borden var flera tiotal meter långa och fulla av olika maträtter) och av högre kvalitet än något jag sett tidigare och senare.

    Singapore har även det en hel del kinesmat, pga dess stora kinesiska befolkning, men här är maten ofta inspirerad av lokala traditioner (malaj, indiskt, thai, etc), och har gett upphov till en egen skola, det s.k. Nonya-köket. Det finns även en massa ”rena” kines-, indiska, thai-, och västerländska restauranger. Även i Singapore är det jätteenkelt att leva som vegan, troligen enklare än i Taiwan. Det finns över 500 vegetariska restauranger och du kan hitta en i nästan varje hörn av ön.

  • Kalle

    Kul!
    Jag var faktiskt i Taiwan några veckor i somras, och jag har aldrig varit någon annanstans där det varit så enkelt att äta veganskt!
    Men det låter som om Singapore också är värt att besöka!

    För mig ligger japansk mat kanske närmast till hands, eftersom jag pluggat japanska. Men jag hittade faktiskt ett par böcker på japanska om Taiwanesisk vegetarisk mat, som jag tänkte försöka lära mig att laga mer av! (Jag har inte de böckerna här än.)

Kommentera

