Körsbärsvareniki

Vareniki (eller varenyky) är ukrainska degknyten, som kan vara fyllda med en mängd olika saker. När jag var i Ukraina för ett par år sen var en av mina favoriter bland de rätter jag åt där körsbärsvareniki. Nu har jag försökt återskapa den rätten, med hjälp av de recept jag hittat på nätet, främst det här.
Det jobbigaste med att göra degknyten brukar vara att knåda och forma själva degen, så jag fuskade och använde färdiga degplattor. De flesta asiatiska butiker har en massa olika frysta degplattor – fyrkantiga och runda, med och utan ägg. De på bilden nedan är runda och äggfria:

gyoza-plattor

Jag hade frysta körsbär, men om det är säsong så går det förstås bra med färska. I vanliga butiker kan man hitta körsbärskompott på burk, som eventuellt kan funka.

Ingredienser:

  • Cirka 20 frysta degplattor
  • 350 gram frysta körsbär
  • 1 msk socker
  • 1 msk ströbröd

Instruktioner:

1. Tina körsbären. Pressa ut lite extra vätska med en sked – det är lättare att hantera fyllningen om den inte är för fuktig. Ta till vara saften – själv drack jag upp den direkt, men i bloggen jag länkade till ovan kokades saften med socker till en sås.

2. Blanda i socker och ströbröd.

fyllning

3. Tina degplattorna. Lägg fyllning i mitten av degplattan (jag tog en rågad tesked, men jag kunde nog ha tagit mer). Vik över degen och nyp ihop.

4. Nu kan vi antingen frysa in degknytena eller koka dem.

vareniki

4.a. Infrysning: Det viktiga vid infrysning är att degknytena inte ligger på varandra när de blir infrysta, för då fastnar de i varandra.
4.b. Kokning: Koka upp någon liter vatten med 1 tsk salt. Släng i degknyten, men inte alla på en gång, för om det blir för fullt kan de fastna i varandra. Först sjunker de till botten, men efter några minuter stiger de till ytan. Då ska de koka 3 till 5 minuter till innan de är färdiga.

vareniki


Kommentera

