Fylld pressad tofu

Det här är ett försök att kopiera en enkel rätt som jag har ätit i Taiwan, pressad tofu med fyllning.
Jag använde tofu som såldes färdigpressad och kryddad i kinabutiken – fyra stycken 6x6x1 cm stora block, av märket »Dahher«.

tofuKan

När jag läste innehållsförteckningen såg jag dock att den var gjord på genmodifierade sojabönor och innehöll konserveringsmedel, så även om det inte var något fel på smaken kommer jag inte att köpa den igen, utan nästa gång får jag pressa min tofu själv.

Till fyllning använde jag en burk med grönsakspickles från Sichuan – »Vegetarian assorted vegetable pickles« av märket Baijia:

pickles

Den innehåller diverse grönsaker och en hel del chili i en ganska oljig inläggning. Dessutom är faktiskt natriumglutamat tillsatt.
Swastikan på burken garanterar att innehållet är vegetariskt – den buddhistiska swastikan som vi ser här är för övrigt vänd åt motsatt håll jämfört med Hitler-varianten.

Instruktioner:

  1. Koka tofun så att den blir varm. Om den inte redan är kryddad får man koka den med kryddor och sojasås.
  2. Plocka upp en tofubit och skär en ficka i den. Pilla ner fyllning.

Det blev riktigt gott och smakade som jag hade planerat!
Förhoppningsvis går det att göra utan GMO-bönor och natriumglutamat också.

fylldTofu


Kommentera

