Char Siu

Frysmat från Kinabutiken: »Rice rolls – vegetarian char siew« av märket Hong Kee Easy Meal.
»Char Siew«, även transkriberat »Char Siu« är kinesiskt grillat kött. Det här är en färs gjord på soja och gluten inrullad i rikligt med rispapper.
Enligt instruktionerna på förpackningen ångkokade jag rullarna i en kvart.
Så här blev det:

Jag råkade ha en burk med Hoisin-sås som jag nästan aldrig fått användning för – som dipp till de här rullarna passade den perfekt.
Rullarna ser inte mycket ut för världen, men smakar riktigt gott!
Färsen var varken för svagt eller för starkt kryddad, och hade inte heller någon stark köttsmak som kinesiskt låtsas-kött kan ha ibland.
Ris-delen får en mjuk konsistens, och smakar inte tråkigt trots att det blir ett cirka ett centimeter tjockt lager med rispapper.

Jag är nöjd med det här inköpet, men det kommer inte att vara något som jag alltid har i frysen – jag är inte så förtjust i rispappersmaken att jag vill äta det regelbundet.

Inköpt på Hong Kong Trading, Olofsgatan, Stockholm. 70 kronor för ett kilo.


Kommentera

