Hönökaka med grillad tempeh

När jag hamnat på ett café som erbjudit mackor med grillad tempeh har jag alltid gått därifrån mätt och belåten. Tyvärr är tempehmackor sällsynta (kanske obefintliga?) i ostfralle-öknen Sverige, så har får man göra sina mackor själv.

Helst ska man förstås ha en bädd av glödande kol när man grillar, men man ju också grilla tempehn i en ugn eller grillpanna. En grillpanna tycker jag är ett bättre alternativ – smaken blir bättre, risken för uttorkning är mindre, och man får fina grillränder.
Däremot är jag inte helt säker på att tempehn blir helt genomvärmd i en grillpanna – därför gjorde jag ett extra steg här – jag ångkokade tempehn i en kvart, så att den blev ordentligt genomkokt. Det har dessutom fördelen att det går att marinera den på kortare tid – den suger åt sig marinaden mycket snabbare efter ångning.

  1. Skär temphen i 7 mm tjocka skivor.
  2. Ångkoka i en kvart.
  3. Marinera i sojasås, svart risvinäger, sirap och sriracha-sås. Låt ligga i marinaden i en halvtimme.
  4. Värm en grillpanna. Pensla tempehn med olja. Grilla i tre-fyra minuter på varje sida.

Jag hade någon matsked mango-chutney på mackan – jag hittade en god chutney av märket Mothers recipe på Willys – den verkar vara mer autentisk än de andra chutney-varianter som finns i svenska butiker. Den är dessutom smaksatt med kalonji-frön, en krydda som man ser alltför sällan.


Lämna en kommentar