Choy sum

Choy sum är en av mina favoriter bland de kinesiska bladgrönsaker som man kan få tag på i asiatiska butiker. Choy sum är det kantonesiska namnet – ibland ser man namnet cai xin, som den heter på mandarin.

Några sätt som man kan använda den på:

Pris: På senaste tiden har jag betalat så mycket som 47 kronor kilot för choy sum.


4 responses to “Choy sum

  • Edanator

    Många kålväxter växer alldeles utmärkt även i Skandinavien. Det är synd och skam att vår matkultur är så fokuserad på typ tre bladgrönsaker och nästan aldrig låter nya smaker etablera sig.

  • Kalle

    Jo, jag har faktiskt läst att det odlas en del kinesiska bladgrönsaker i Sverige, t.ex. kai lan och choy sum, men att all kommersiell produktion hamnar på restauranger.
    Egentligen skulle jag gärna äta mer svenska bladgrönsaker, men för det mesta finns det knappt sånt att få tag på, förutom svindyr »mini-spenat« och »mini-mangold«.

  • Johanna Marteleur

    Jag brukar odla pak choy på höst och vinter, funkar hur bra som helst! Har inte testat choy sum, men alla kinesiska/asiatiska grönsaker brukar jag ha en förkärlek till. Min favorit är nog just nu vattenspenat. Helt underbart i wok och liknande rätter!

  • Kalle

    Jag läste någonstans att choy sum var nån sorts korsning mellan pak choy och kailan (kinesisk broccoli)!
    Vattenspenat har jag inte ätit så ofta, men jag har lagat till den med jäst tofu nån gång.

Lämna en kommentar